Strefa jazdy 2/2008

dodano: 08.04.2011 - 15:54
Strefa jazdy 2/2008

Burza wokół Clio!

- To, co wydarzyło się w Poznaniu z samochodem Renault, nie mieści się nawet w Księdze Rekordów Guinessa – uważają członkowie Wielkopolskiego Stowarzyszenia Ośrodków Szkolenia Kierowców i Instruktorów. 25 czerwca 2008 roku w siedzibie Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Poznaniu podpisano umowę na dostawę Renault Clio jako samochodu egzaminacyjnego dla WORD w Poznaniu, Kaliszu, Koninie, Lesznie i Pile. Sprawa wcześniejszego przetargu niespodziewanie jednak wróciła. I na nowo emocjonuje.


30 czerwca, pięć dni po uroczystości w poznańskim WORD, Zbigniew Ogiński, prezes Zarządu Wielkopolskiego Stowarzyszenia Ośrodków Szkolenia Kierowców i Instruktorów, skierował pismo do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - Delegatura w Poznaniu (wyróżnienia w tekście powtórzono za oryginałem).

Wielkopolskie Stowarzyszenie Ośrodków Szkolenia Kierowców i Instruktorów prosi o zajęcie się sprawą przetargu na samochody egzaminacyjne w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w Poznaniu, ponieważ zaproponowana cena przez wygrywającego, Konsorcjum Renault Wielkopolska, jest bardzo rażąco niska.

Na początku roku został ogłoszony przetarg (dokumenty przetargowe w załączeniu) na 87 samochodów egzaminacyjnych dla WORD. Głównym kryterium zakupu była cena (100%). Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego w Wielkopolsce na zakup 87 samochodów, bezpłatną wymianę samochodów na nowe po drugim roku (2010 rok) i po czwartym roku (2012 rok) oraz bezpłatną 6-letnią gwarancję przeznaczyły kwotę 7.642.000 zł brutto, tj.87.829 zł za 3 samochody (zakup w 2008 oraz bezpłatną wymianę na nowe w 2010 i 2012 roku).

 Wybór naszej marki cieszy - Rozmowa z Elizą Kruszewską, rzecznikiem prasowym Renault Polska sp. z o.o.

Gazeta Prawna opublikowała w maju artykuł na temat utraty wartości samochodów w Polsce. Według autorów, wśród modeli wyprodukowanych w tym roku najwolniej będzie tracić na wartości nowe Renault Clio. Czym to jest spowodowane?

- Ugruntowana od wielu lat pozycja tego modelu na rynku, jego bezawaryjność, niskie koszty eksploatacji, a także wysoki poziom bezpieczeństwa Clio, podobnie jak i innych modeli Renault, z pewnością decydują o jego dużej atrakcyjności na rynku wtórnym.

Nasz magazyn adresowany jest przede wszystkim do ośrodków szkoleniowych i egzaminacyjnych. Do tej pory polityka sprzedaży Renault Polska omijała branżę szkoleniową, obecnie aktywnie uczestniczycie w wielu przetargach. Skąd ta zmiana?

- Zmiany tej sytuacji należy upatrywać w otwarciu się rynku – zarówno ośrodki egzaminacyjne, jak również ośrodki szkoleniowe po wielu latach dominacji jednej marki zauważyły oferty pozostałych konkurentów. Również pojawienie się produktu zaakceptowanego przez egzaminatorów i szkoleniowców otworzyło nowe możliwości przed różnymi dostawcami.

W jakich miastach Clio jest już samochodem egzaminacyjnym?
- W Rzeszowie, Zielonej Górze, Zamościu i Krośnie. Jest to Clio II.

Wybrali instruktora roku

„Stawiamy na kulturę” – pod tym hasłem 5 czerwca br. przy Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego na warszawskim Bemowie odbył się finał ogólnopolskiego konkursu ,,Instruktor Roku 2008”.

Była to już dziewiąta edycja konkursu, którego organizatorem jest Polska Federacja Stowarzyszeń Szkół Kierowców i nad którym patronat medialny objęło Radio Warszawa i lokalne media. Głównym sponsorem była Toyota Motor Poland, reprezentowana przez Jana Okulicza, swoją obecność w roli sponsora zaznaczyła także firma MAN. Patronat honorowy nad konkursem objął Minister Infrastruktury Cezary Garbarczyk, a wśród zaproszonych gości honorowych nie zabrakło księdza doktora Mariana Midury – krajowego duszpasterza kierowców i założyciela fundacji MIVA Polska.

Kursantom puszczają nerwy!

Egzamin na prawo jazdy to dla większości zdających stresujące przeżycie. Niemal powszechnie słychać porównania, że ,,matura to przy tym pikuś”. Ale nierzadko okazuje się, że medal ma dwie strony.

Kandydatom na kierowców coraz częściej puszczają nerwy. Zdarzają się przypadki, że zdający po egzaminie zakończonym niepowodzeniem rzucają w stronę egzaminatorów przekleństwami i epitetami. Czasem nawet dochodzi do rękoczynów. Sprawcami takich zachowań są zazwyczaj młodzi ludzie.

Ostatnio nieprzyjemny incydent miał miejsce w WORD w Łodzi. Krewki, zdenerwowany i niezadowolony z wyniku egzaminu kandydat na kierowcę wyzwał, poszturchiwał i prowokował do bójki egzaminatora. Podobnych sytuacji jest coraz więcej. W trosce o bezpieczeństwo osób zdających, a przede wszystkim pracowników ośrodków, podpisywane są umowy z firmami ochroniarskimi, aby w razie konieczności mogły podjąć skuteczną interwencję.

PYTANIE DO EKSPERTA

Janusz Drzewiecki – wykładowca akademicki specjalista w zakresie przewozu osób, rzeczy i materiałów niebezpiecznych, autor m.in. książki „Przewóz osób - Wybrane zagadnienia z obowiązkowego kursu dla kierowców zawodowych”

Jakie są konsekwencje zapalenia lampki kontrolnej ABS? Jak działa układ hamulcowy? Czy można bezpiecznie kontynuować jazdę?
- Zadaniem systemu ABS (ang. Anti-Lock Braking System - elektroniczna kontrola blokowania kół) jest zapobieganie zjawiskom występującym po zablokowaniu kół, takim jak ściąganie samochodu na boki, obracanie pojazdu, utrata kontroli nad kierunkiem jazdy samochodu. Rozwinięciami jego są systemy ASR (ang. Acceleration Slip Regulation – elektroniczna kontrola poślizgu kół przy przyśpieszaniu). i ESP (ang. Electronic Stability Program - elektroniczny program stabilizacji pojazdu). Kontrola sprawności systemu sygnalizowana jest przez zapalenie kontrolki po włączeniu zapłonu i jej zgaśnięciu po kilku sekundach.
Zaświecenie się kontrolki ABS ( rys 1.) jest sygnałem dla kierowcy że system elektronicznego sterowania układem przeciw blokującym ABS zarejestrował uszkodzenie i zgodnie z instrukcją obsługi pojazdu należy niezwłocznie skierować się do najbliższego serwisu naprawczego. Jednak aby było to możliwe do wykonania w bezpieczny sposób, konstruktorzy tych układów przewidzieli również taką sytuację. Po wykryciu usterki system sterowania układem powoduje jego przejście w tryb pracy awaryjnej, który polega na wyłączeniu z działania modułu elektrozaworów układy przeciw blokującego, a pozostawia działający układ hydrauliczny lub pneumatyczny z zachowaniem działania układu wspomagania siły hamowania. Zatem mimo że nastąpiła awaria systemu ABS, to nadal mamy możliwość pełnej kontroli nad prędkością pojazdu za pomocą układu hamulcowego.
Należy jednak pamiętać o tym, że...