Strefa Jazdy 4/2009

dodano: 11.04.2011 - 15:49
Strefa Jazdy 4/2009

Najważniejsze jest przygotowanie dobrych kierowców
Rozmowa z BOGUSŁAWEM KULAWIAKIEM, dyrektorem Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Piotrkowie Trybunalskim.


8 czerwca WORD w Piotrkowie Trybunalskim został uhonorowany Złotą Odznaką Honorową Polskiego Związku Motorowego za działalność na rzecz popularyzacji zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego. Na czym ta popularyzacja polega?
- Działania na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego obejmują bardzo szerokie spektrum przedsięwzięć. Jest to współtworzenie i współfinansowanie inicjatyw Wojewódzkiej Rady BRD, takich jak finansowanie doposażenia policji ruchu drogowego, finansowanie doposażenia straży pożarnych w sprzęt ratownictwa drogowego, zakupy materiałów na policyjne akcje typu „Bądź widoczny na drodze”, „Niechronieni uczestnicy ruchu” itp., współorganizacja i współfinansowanie konferencji poświęconych bezpieczeństwu ruchu drogowego organizowanych przez Kuratorium Oświaty, Policję, PZMot, czy wreszcie organizowanie własnych konferencji poświęconych sprawom bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Macie już za sobą 10 edycji konkursu „Instruktor Roku”. Czym musi wyróżniać się instruktor, by mieć szanse na zdobycie pucharu dyrektora WORD?
- Regionalne eliminacje do konkursu o puchar dyrektora WORD ,,Instruktor Roku” nasz ośrodek wespół ze Stowarzyszeniem Ośrodków Szkolenia Kierowców i Instruktorów Regionu Piotrkowskiego przeprowadził już po raz dziesiąty. Zadania konkursowe ocenia komisja składająca się z egzaminatorów z naszego WORD-u, policji i zespołu ratownictwa przedmedycznego. Polegają one na sprawdzianie wiedzy teoretycznej i przepisów ruchu drogowego, sprawdzianie praktycznym z udzielania pomocy ofiarom wypadków w zainscenizowanej sytuacji drogowej, jeździe sprawnościowej na trolejach symulujących sytuacje poślizgu na pojazdu, jeździe sprawnościowej w próbie Stewarda, tj. przewożeniu piłeczki w talerzu na samochodzie w slalomie oraz jeździe sprawnościowej slalomem.
Zmieńmy temat. Czy wprowadzone ostatnio nowe zasady egzaminowania na prawo jazdy wpłynęły pozytywnie na działalność egzaminacyjną WORD?
- Zmiany te nie są rewolucyjne, a raczej ewolucyjne, tj. uwzględniają część uwag WORD-ów i egzaminatorów, dotyczących praktycznego stosowania dotychczas obowiązującej instrukcji egzaminowania, oraz biorą pod uwagę część uwag ośrodków szkolenia kierowców. Pomimo tych wydawałoby się niedużych zmian w instrukcji egzaminowania, zmiany te wymogły od WORD-ów – a w szczególności od egzaminatorów nadzorujących – sporego zaangażowania w opracowanie i przeszkolenie egzaminatorów w praktycznych procedurach prowadzania egzaminów państwowych na prawo jazdy.

Instruktor Roku jest z Białegostoku

Z inicjatywy Polskiej Federacji Stowarzyszeń Szkół Kierowców 20 czerwca w Bełchatowie odbyła się 10. edycja konkursu ,,Instruktor Roku 2009”. Sponsorem głównym imprezy była Toyota Motor Poland.

W tym roku miano najlepszego instruktora wywalczył Leszek Rzońca ze Społecznego Stowarzyszenia Szkolenia Kierowców w Białymstoku, który wyprzedził Marcina Szubera z Beskidzkiego Stowarzyszenia Wykładowców i Instruktorów Szkolenia Motorowego "Auto-Kurs" z Bielska-Białej i Piotra Firsta ze Stowarzyszenia Ośrodków Szkolenia Kierowców i Instruktorów Regionu Piotrkowskiego z Piotrkowa Trybunalskiego.


Wybieram najlepszych z najlepszych
Rozmowa z TADEUSZEM KONDRUSIEWCZEM, dyrektorem Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Bydgoszczy.


Co skłoniło absolwenta technikum samochodowego, człowieka od 30 lat związanego zawodowo z motoryzacją, do studiowania politologii?

- To sprawa zainteresowań. Nie dano mi studiować w czasach, kiedy mogłem się realizować, no i w tamtym okresie nauki polityczne były bardzo lub całkowicie uzależnione od jedynie słusznej ideologii marksistowsko-leninowskiej. Zaznaczam, że politologia to jedna z nauk społecznych, ściśle powiązana z innymi dyscyplinami naukowymi, takimi jak socjologia, psychologia, filozofia, ekonomia, prawo. Kojarzenie politologa z politykiem jest paralogizmem. Aktualnie jestem w trakcie pisania pracy doktorskiej, mam nadzieję, że już niedługo się obronię.

Jakie zadania postawił Pan przed sobą do realizacji jako dyrektor WORD w Bydgoszczy?

- Najważniejsze jest poprawienie złego wizerunku WORD-u. Instytucji kojarzonej z aferami, łapownictwem i omnipotencją. Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego wytworzyły pewne enklawy zawodowe, do których dostęp był znacznie ograniczony. W tej chwili mam cały przekrój zawodowy pracowników - od inżynierów drogownictwa przez historyków, nauczycieli po administratywistów. Znacząco odmłodziłem kadrę w grupie egzaminatorów i można powiedzieć, że bydgoski WORD jest jednym z nielicznych w Polsce ośrodkiem „unisex”. Kobiety egzaminatorki świetnie sobie radzą w tym trudnym zawodzie, pozytywnie przyczyniając się do zmiany wizerunku. Egzemplifikując, nie wpłynęły żadne skargi na ich pracę.

Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego funkcjonują dzięki osobom , które u nas zdają egzamin, dlatego staram się właśnie dla nich budować instytucję przyjazną. Chcę zatrzeć złe wrażenie supremacji WORD-ów nad szkołami jazdy i ich klientami. Nasze instytucje są współzależne. Mam wielki szacunek dla pracy ośrodków szkolenia kierowców. Wykonują tytaniczną, czasami niewdzięczną pracę. Właśnie na instruktorach spoczywa trud i wielka odpowiedzialność za wykształcenia dobrych kierowców. Jestem święcie przekonany, że robią to dobrze. Natomiast WORD-y ograniczają się do przeprowadzania weryfikacji.


Szkolimy bezstresowo
Z JOLANTĄ i Markiem GLISZCZYŃSKIMI, właścicielami rodzinnej firmy ,,Manewr’’ Nauka Jazdy z Wrocławia, rozmawia Kaja Kunicka


Dlaczego 10 lat temu postanowili Państwo otworzyć szkołę jazdy?

- Od kiedy sami zrobiliśmy prawo jazdy, zawsze chcieliśmy nauczać innych przyszłych kierowców. Jesteśmy firmą rodziną, uczy z nami też córka. Przez wiele lat byliśmy aktywni i uprawialiśmy akrobatykę sportową. Sport nauczył nas uczciwości, pracowitości, dyscypliny i obowiązkowości. To wszystko pozwoliło nam osiągnąć sportowe sukcesy – wicemistrzostwo Polski i finały mistrzostw świata. Wytrwałość w dążeniu do celu przeniosła się ze sportu na grunt zawodowy. I to przynosi efekty.

Jak zmienili się kursanci przez tę dekadę?

- W naszej szkole szkolimy kandydatów na kierowców na wszystkie kategorie. Przez 10 lat kursanci bardzo się zmienili. Są bardzo wymagający, wiedzą, czego chcą. Szkoli się coraz więcej starszych osób. W obecnych czasach prawo jazdy to wręcz konieczność. Niestety, nie każdemu udaje się zdać za pierwszym podejściem. Na egzaminie często zjada ich stres – wymuszają przejazd, nie zatrzymują się przed znakiem ,,stop’’ czy sygnalizatorem kierunkowym, czasem też nie ustępują drogi pieszym.

Nasza wspólna reprezentacja
Z ANDRZEJEM SZKLARSKIM, prezesem Krajowego Stowarzyszenia Dyrektorów Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego, rozmawia Kaja Kunicka


Skąd wziął się pomysł powołania Krajowego Stowarzyszenia Dyrektorów Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego?

- Wypłynął z potrzeby wspólnej reprezentacji WORD-ów na szeroko pojętym forum zewnętrznym. Kontakty z Ministerstwem Transportu, Głównym Urzędem Statystycznym czy Ministerstwem Finansów w pierwszych miesiącach działania ośrodków wymagały stworzenia reprezentatywnej grupy dyrektorów, którzy - w imieniu wszystkich - dookreślali kwestie bezpośrednio związane z działalnością i organizacją WORD-ów. Jak wiemy, WORD-y powstały m.in. po to, by ujednolicić sposób przeprowadzania egzaminów państwowych na prawo jazdy. Forum KSD było idealnym miejscem na dyskusje, szkolenia i wypracowywanie wspólnych stanowisk w sprawach wymagających uszczegółowienia.

Czym zajmuje się Stowarzyszenie?

- Zgodnie ze swoim statutem zajmuje się przede wszystkim wspólnym rozwiązywaniem bieżących problemów WORD-ów, wypracowaniem jednolitych stanowisk, prezentowanych następnie na forum zewnętrznym. Są to m.in. prace w parlamencie, Ministerstwie Infrastruktury, Instytucie Transportu Samochodowego, czy CIECA [międzynarodowa organizacja zajmująca się problematyką szkolenia i egzaminowania kandydatów na kierowców red.]. Naszym zadaniem jest również opiniowanie projektów aktów prawnych, inspirowanie działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i podnoszenia kultury kierowców, opracowywanie i wdrażanie standardów przeprowadzania egzaminów, organizowanie szkoleń, narad i konferencji.



Szanowni Czytelnicy!


Oddajemy w Wasze ręce wyjątkowy numer Strefy Jazdy. Jest on pokaźny objętościowo i mocno tematyczny. Powód ku temu jest istotny: niebawem minie rok od ukazania się rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szkolenia kierowców zawodowych. O tym, jak przedstawia się stan szkoleń kierowców na kwalifikację wstępną, piszemy w specjalnej 12-stronicowej wkładce. Tam także znajdziecie Państwo oferty ośrodków, które tego rodzaju szkolenia prowadzą. Zachęcamy do korzystania z nich, bo to firmy solidne i gwarantujące odpowiednio wysoki poziom usług.
W głównej części magazynu prezentujemy kolejne Wojewódzkie Ośrodki Szkolenia Kierowców – tym razem w Piotrkowie Trybunalskim, Poznaniu i Bydgoszczy – i podejmowane tam inicjatywy na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przedstawiamy relacje z konferencji dotyczącej projektu ,,Instruktor Nauki Jazdy Klasy S”, zorganizowanej przez Centrum Doskonalenia Zawodowego ,,Credo” w Gdańsku, konkursu ,,Instruktor roku 2009” w Bełchatowie, festynu ,,Rozważny, bezpieczny, szczęśliwy” w Międzyrzeczu oraz imprezy ,,Cuda na Wyspie" w Pile, która w tym roku poświęcona była bezpieczeństwu ruchu drogowego. Mamy nadzieję, że zaciekawi Państwa reportaż ,,Gra z jednym życiem”, powstały na kanwie niekonwencjonalnego spotkania młodzieży z Krzysztofem Wiśniewskim, inicjatorem programu ,,Stop śmierci – w tej grze masz tylko jedno życie”.
Jak zawsze znajdziecie na naszych łamach wywiady, porady ekspertów, ciekawostki z branży, a także tekst poświęcony ludziom o motoryzacyjnej pasji – tym razem taką osobą jest kolekcjoner… autobusów. Specjalnie dla Czytelników SJ o swych przygodach z samochodami opowiadają piosenkarka Irena Jarocka, dziennikarz telewizyjny Grzegorz Miecugow i trener reprezentacji Polski w piłce siatkowej kobiet Jerzy Matlak.
Zachęcamy Państwa do prenumeraty Strefy Jazdy, bo to najprostszy sposób do regularnego otrzymywania magazynu. Wewnątrz numeru znajdziecie kupon – wystarczy tylko go wypełnić, przesłać na adres redakcji, a co dwa miesiące otrzymacie kolejną porcję naszej publicystyki.
Mariusz Szalbierz